Analiza przedmiotów
Tabela pokazuje dane użyte do tworzenia quizu w sposób możliwy do analizy i oceny każdego z pytań podczas procesu oceniania. Użyte parametry statystyczne są przeliczane i prezentowane jak w przypadku klasycznych testów.(ref.1)
Indeks możliwości (% poprawności)
Jest on miarą trudności pytania dla uczestników quizu, jest obliczany jako:
FI=(X(średnie)/Xmax
gdzie X(średnie) jest średnią zaliczeń uzyskanych przez wszystkich użytkowników odpowiadających na dane pytanie a Xmax jest maksimum zaliczeń możliwych dla tego pytania.
Jeśli pytania mogą zostać zaliczone dicotonically(równocześnie) do kategorii prawidłowe/nieprawidłowe, lecz parametr odpowiadać będzie procentowi użytkowników którzy odpowiedzieli na pytanie prawidłowo.
Odchylenia standardowe (SD) Ten parametr ukazuje rozkład odpowiedzi w całej populacji. Jeśli wszyscy użytkownicy odpowiedzą tak samo, wówczas SD=0. SD jest obliczane jako standardowe odchylenie statystyczne dla wyrywkowych lub ułamkowych wyników (osiągnięte/maksymalne)dla każdego poszczególnego pytania.
Wskaźnik dyskryminacji (DI)
Ukazuje przybliżony wskaźnik wyniku każdego pytania dla poszczególnego użytkownika uwzględniając stosunek poprawności jego odpowiedzi do odpowiedzi mniej poprawnych. Ten parametr jest liczony jako stosunek 1/3-ich odpowiedzi zawartych w całościowym wyniku dla danego quizu. Następnie przeciętny wynik dla analizowanych przedmiotów jest przeliczany dla grup wyników najlepszych i najgorszych natomiast wyniki przeciętne są odrzucane. Matematyczne wyjaśnienie jest następujące:
DI=(Xnajlepszych-Xnajgorszych)/N
Gdzie Xnajlepszych jest sumą ułamkowych zaliczeń (osiągnięte/maksymalne) uzyskanych na tym przedmiocie przez 1/3 użytkowników mających najwyższe wyniki w całym quizie (np. liczba poprawnych odpowiedzi w tej grupie) a Xnajgorszych jest analogiczną sumą dla użytkowników z 1/3 najniższych wyników w całym quizie.
Wartość tego parametru mieści się pomiędzy +1 i –1. jeśli wskaźnik spada poniżej 0,0 oznacza to, że większość słabszych uczniów odpowiada poprawniej niżeli lepsi uczniowie. Takie wyniki powinny zostać uznane za bezwartościowe. W rzeczywistości obniża to dokładność całościowego wyniku w quizie.
Współczynnik dyskryminacji (DC)
Jest to kolejna miara dla rozróżnienia uczniów zdolnych od słabszych.
Współczynnik dyskryminacji jest współczynnikiem korelacji pomiędzy wynikami z danego przedmiotu w stosunku do całego quizu. Oto jak jest on liczony:
DC=Sum(xy)/(N*Sx*Sy)
Gdzie Sum(xy) jest sumą iloczynów odchylenia dla wyniku dla danego przedmiotu oraz wyników dla całego quizu.
N jest liczbą odpowiedzi udzielonych na dane pytanie.
Sx jest odchyleniem standardowym wyników ułamkowych dla danego pytania.
Sy jest odchyleniem standardowym wyników dla quizu jako całości.
Wartość tego parametru mieści się pomiędzy +1 i –1. wartości dodatnie wskazują przedmioty na które najlepiej odpowiadają zdolni uczniowie, podczas gdy ujemne wskazują przedmioty na które najlepiej odpowiadają uczniowie z najgorszymi wynikami. Przedmioty z ujemnymi DC nie zostają zaliczane przez doświadczonych uczniów i w ten sposób mogą w rzeczywistości szkodzić najzdolniejszym. Powinni oni unikać takich przedmiotów.
Przewaga współczynnika dyskryminacji nad wskaźnikiem dyskryminacji jest taka, że ten pierwszy przedstawia informacje na temat całej grupy uczącej się, a nie tylko grupy jednej trzeciej najzdolniejszych i jednej trzeciej najmniej zdolnych. Dlatego też ten parametr jest znacznie bardziej bezpieczny dla określenia jakości przedmiotu.